Ryhmäpuheenvuoro valtuuston kokouksessa 21.9.2020 MAL-sopimus

Vihdin kunnanvaltuusto 21.9.2020

Listan asia no. 2

Valtion ja Helsingin seudun kuntien maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus 2020 – 2031

Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut, muut läsnäolijat

Nyt esillä olevassa asiakirjassa kuvataan vaikutuksia paitsi tälle nelivuotiselle sopimuskaudelle myös pitkän tähtäyksen linjauksia 12 vuotta eteenpäin. Suurin piirtein saman verran on kulunut aikaa siitä kun ensimmäinen MAL-sopimus hyväksyttiin 14 kunnan kesken. Alkutahdit sopimukselle määriteltiin vuoden 2007 hallitusohjelmassa, jossa ensimmäistä kertaa mainittiin metropolipolitiikka ja määriteltiin HSYKin eli Helsingin seudun yhteistyökokouksen toiminta-alue.

Noin kymmenen vuoden taakse ajoittuu yksi kolmesta oman kuntapoliitikon urani kovimpien koettelemusten tehtävästä. Asemavaltuutuksen perusteella olin mukana HLJ2011 työryhmässä jossa siis pohdittiin Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaa tuleville vuosille. Vihti ei tuolloin vielä ollut KUUMA-kunta vaan yksi kuntaryhmä Nelosista yhdessä Kirkkonummen, Sipoon ja Hyvinkään kanssa. Tehtäväni oli edustaa noita neljää kuntaa. Melko ristiriitaista koska Sipoo havitteli Kerava-Nikkilä rataa henkilöliikenteelle, Kirkkonummen intressissä oli rantaradan parantaminen ja Vihti halusi Länsirataa, millä nimellä Tunnin junaa tuolloin taidettiin kutsua. Helsingin ja HSL:n vahva vaikutusvalta tuli tuolloinkin jo hyvin esiin sillä silloinen kärkihanke Pisara-rata pulpahti aina hankelistan kärkeen. Eriävät mielipiteet eivät auttaneet.

Tänään tarkasteltuna  Vihdin kannalta asiat ovat kehittyneet hyvin. Tunnin juna on edennyt huimasti ja toivotaan että sama tahti jatkuu. Keravan –Nikkilän rataosuus ja Pisara ovat edelleen hankelistalla eivätkä lainkaan niin onnistuneesti kuin oma hankkeemme on edennyt. Tunnin junan edistymisen lisäksi mm. älyliikennettä on kehitetty, joka tuolloin oli tärkeällä sijalla, tämän voimme huomata vaikka Turuntien uusina opasteina.

 Valtion vastaantulona Vihti on saanut KUHA-rahoja  mm. liityntäpysäköintialueisiin. Infrarakentamiseen  on saatu avustuspotti 1,6 miljoonaa Pajuniityn alueelle. Tämä siitä huolimatta että useimpina vuosina emme ole saavuttaneet meille asetettuja asuntotuotannon tavoitteita, jotka koko ajan ovat myös määrällisesti kasvaneet. Aiemmin vuosittain kunnanjohtaja joutui ministeriöön nuhdeltavaksi asiasta, en tiedä onko vastaava käytäntö vielä vallitseva. Tavoite olkoon kuitenkin meille kannustimena pyrkiä parempaan ja siihen pitäisi Vihdillä edellytyksiä olla. Olemmehan kuluneen alkusyksyn aikana ulkopuolisten asiantuntijoiden kuten tutkija Timo Aro ja kansliapäällikkö Martti Hetemäki, kertomana kuulleet että ollaan parhaiden parhaimmistoa ja sijainnin puolesta kasvun voittajia kun vaan toimimme viisaasti.

Lopuksi lainaus vastaavasta puheenvuorostani vuodelta 2016. Silloin MAL sopimuksessa oli kirjaus että

”Liikenteen   kysyntään   vaikuttavan   tiemaksun   valmistelua jatketaan seudun   ja   valtion   yhteistyönä.

Noin 60% vihtiläisistä pendelöi pääkaupunkiseudulle. Työmatkaliikenteen lisäksi muutakin asiointiliikennettä on paljon. Joukkoliikenne ei tunnetusti ole kaikkien vihtiläisten helposti saavutettavissa ja raideliikennettä  vasta suunnitellaan. Eli kumipyöräliikenne sujuvasti pääkaupunkiseudulle on meille erityisen tärkeä. Helsingin suunnittelemien pääsisääntuloväylien muuttaminen kaupunkibulevardeiksi ja tässä MAL-sopimuksessa  esitetty tiemaksu  ja sen valmistelun jatkaminen olisi merkittävä haitta vihtiläisten arkeen ja elinkustannuksiin. Niinpä Kokoomuksen valtuustoryhmä esittää sopimuksen hyväksymisen yhteydessä päätökseen liitettäväksi seuraavan ponnen:

Vihti ei näe tarvetta  liikenteen kysyntään vaikuttavan tiemaksun valmistelun jatkamiselle. ”

On erittäin hyvä että kunnan lausunnossa tämä ruuhkamaksuasia ja sen vastustaminen on nostettu esiin sopimuksen kohtana jota emme voi hyväksyä.  Samansuuntaista tukea tulee kokoomuslaisilta myös muista Kuuma-kunnista. Mm. sipoolainen kansaedustaja Heikki Westman tekee vahvaa vaikuttamistyötä Uudenmaan piirin puheenjohtajana yksityisautoilun kurjistamista ja kallistumista vastaan.

Kokoomuksen ja RKP:n valtuustoryhmä hyväksyy kunnanhallituksen esityksen.

Tiina Noro

Kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja

Comments are closed.